29 Mart 2012 Perşembe

Dayanıklı tüketim malları nedir?

Her gün biraz daha küreselleşen finansal sistem sıradan insanın hayatına yeni kavramlar sokmaya devam ediyor. Bunlardan son günlerde oldukça sık duyduğumuz biri de dayanıklı tüketim malları siparişleridir. Dün gazetelerde şöyle bir haber vardı. “ABD’de dayanıklı tüketim malları siparişleri Şubat ayında artış gösterdi.” Dayanıklı tüketim malları önemli olduğuna göre şu iki sorunun cevabını vermek yerinde olacaktır. Dayanıklı tüketim malları nedir ve ekonomi için neden önemlidir?

Dayanıklı tüketim malları isminden de anlaşılacağı üzere kolayca bozulmayan ve uzun süre dayanabilen mallardır. Yani satın alındıklarında en az birkaç yıl kullanılan mallardır. Buzdolabı, çamaşır makinası, fırından başlayarak uçak, tren, arabaya kadar uzanan geniş bir yelpazeye yayılırlar. Ama yıllarca giydiğimiz kazak dayanıklı tüketim malları arasında sayılmaz. Çünkü tekstil ürünleri bu kategoriye girmez. Tekstil ürünleriyle birlikte kozmetik ürünleri, gıda, kağıt ve plastik malzemeler gibi ürünler de dayanıklı tüketim malı olarak sayılmaz.

Dayanıklı tüketim mallarının genel karakteristiklerinden biri de bu malların daha pahalı mallar olmasıdır. Bu nedenle insanlar veya şirketler bu malları alım kararlarını erteleyebilirler. Acıktığınız zaman fazla düşünmeden bir restorana girip bir şeyler yiyebilirsiniz. Fakat bir otomobil almak istediğinizde biraz düşünürsünüz. Çünkü bu tamamen ekonomik durumunuzla ilgili bir konudur ve eğer mali durumunuz uygun değilse bu kararınızı erteleyebilirsiniz.

İşte dayanıklı tüketim malları siparişi verisi bu ertelemelerin yapılıp yapılmadığını gösterir. Eğer endeks yükseliyorsa insanlar dayanıklı tüketim malı alım kararlarını ertelemiyorlar anlamına gelir. Bu da bu malları üreten fabrikaların çalıştığı, işçilerin ücretlerini aldığı sonucunu doğurur. Yani ekonominin istenen şekilde gittiğinin sembolüdür aslında dayanıklı tüketim malları.

Hiç yorum yok: