Feodal boyunduruktan yeni kurtulan ya da köyden şehir hayatına geçiş yapmaya çalışan insanlar için bir ev sahibi olmak aynı zamanda statü göstergesi olarak da algılanır. Bunu bilen gayrimenkul üretim firmaları ve diğer sermaye sahipleri daima daha fazlasını sundukları oturma alanları ve siteler yapmaya devam ederler. Her yapılan konut projesi bir öncekinden dünya ve mars kadar farklıymış gibi bir yansıtma ile sunulur. Bu da ev fiyatlarının giderek yükselmesi anlamına gelir. Gelir seviyesinin aynı hızla yükselmeyeceği varsayımı altında da zaman içinde likit olmayan bir gayrimenkul piyasası ve arazi spekülasyonu yaratıldığı gözden kaçırılır.
Konut piyasasının geliştiği dönemlerde konut üretim şirketleri, şehrin önemsiz bölgelerine yaptıkları siteleri Havai ya da Malibu sahiline yapılmışçasına ve bugünün değil de 100 yıl sonrasının teknolojisine sahipmişçesine büyük bir şatafatla sunarlar. Siteler ardı ardına yapıldığı için herkes bu tür sunumlara alışmış gibidir. Her sitenin bir öncekinden daha büyük bir refah sunacağı daha yapılmadan belli gibidir. Peki ama böyle bir yansıtmaya konut üretim şirketleri neden ihtiyaç duyarlar?
Gelin şimdi bu sorunun yanıtını bulmak için birkaç gün önce yapılan Victoria’s Secret defilesine gidelim. Victoria’s Secret firması 11 yıllık geleneğini bozmayarak “Fantasy Bra” isimli sutyenin yeni versiyonunu tanıttı. Üzerine yeni eklenen taşlarla değerinin 2,5 milyon dolar olduğunu açıkladı. Birçok insanın hayranlıkla izlediği binlerce değerli taş ve 20 kıratlık bir pırlantayı içeren böyle bir ürünü kim istemez değil mi?.. Fakat böyle bir şeye sahip olmak beraberinde küçük bir sorunu da getirecektir. 2,5 milyon dolarlık bir sutyeni hiçbir kadın gardırobunda saklamayı göze alamayacaktır. Kilitli bir kasada saklamanın da bir anlamı olmayacağına göre Fantasy Bra’yı almak pek mantıklı değildir. Zaten alan da pek yoktur. Değerli taşlar her yıl bir öncekinden sökülerek yenisine eklenir ve o yılın defilesinde büyüleyici bir sunumla tanıtılır. Peki ama Victoria’s Secret firması satmadığı bir ürünün her yıl neden fiyatını biraz daha arttırarak büyük bir keşif yapmış gibi sunar?
Victoria’s Secret firması da herkes gibi bu ürünün satılmayacağının farkındadır. Fakat bildiği farklı bir şey daha vardır. Sutyen teknolojisi ve modasının her yıl gelişmesi mümkün değildir. Bu alanda yapılabilecek olanların daima bir sınırı vardır. Sürekli daha iyi bir sutyen yaratmak pek kolay değildir. Ama eğer bu sınırları bilerek hareket ederlerse bırakın diğer müşterileri ve medyayı, kendi sadık müşterilerinin bile dikkatini çekemeyeceklerdir. İşte bu gerçeği bilen firma, her yıl önceki yıldan çok farklı ürünler tasarlamış olduğu hissini vermek üzere, üzerine eklediği birkaç taşla sürekli fiyatını arttırdığı “Fantasy Bra” adlı ürünü vitrine çıkarır. Bu gösterişli ürünü görenler bütün sutyenlerin önceki yıldan çok farklı olduğunu düşünürler. Bu düşünce de onları bilindik bir müşteri davranışını yönlendirir. Muadilini çok daha ucuza alabilecekleri bir Dream Angels modelini, fiyatını 2,5 milyon dolar ile kıyaslayarak çok düşük bulduklarından, 300 dolar ödeyerek almaya yöneltir.
İşte daima daha iyisini yaptıklarını yansıtan konut üreticileri de aynı tekniği kullanırlar. İçinde yaşanılacak bir apartman dairesi için yapabileceklerinin sınırlı olduklarını bilirler. Bu nedenle daire yerine siteleri ön plana çıkararak bir “Fantasy Bra” etkisi yaratmaya çalışırlar. Böylece insanların muadilini daha ucuza alabileceği evleri daha yüksek fiyatlardan satın almaya yöneltirler. Bir apartman dairesinin içinde size sunulacakların bir sınırı olduğunu siz de iyi bilirsiniz; ama “site” adındaki yaşam alanlarında sunulanların sınırının daima arttırılabileceğini de konut üreticileri iyi bilirler. Bu nedenle müşteriler evlere değil, yaşam alanlarına çekilmeye çalışılır. Tıpkı kimsenin almayacağı “Fantasy Bra” da yapılmaya çalışıldığı gibi.
Ev satıcıları genellikle insanları rüyalarını gerçekleştirmeye davet ederler. Ama birçokları rüyaları gerçekleştirmenin tek yolunun uyanmak olduğunu bilmez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder