5 Kasım 2015 Perşembe

CNBC-eeeeeeeeee?

İki ekonomi kanalımızdan biri bugün yayın hayatına son verdi. CNBC-e artık ekonomi haberi veremeyecek. Finans merkezi olma yolunda ilerleyen ve dünyanın en büyük 16. ekonomisi olan ülkemiz için son derece olumsuz bir haber. Kanalın kapanışına giden yolda birçok sebep etkili olmuştur mutlaka. Bunları tekrar belirtmeye hiç gerek yok. Fakat bize göre bu sebeplerin hiçbiri gerçek sebep değil. Asıl sebep ekonomi haberciliğimizin son derece güçsüz temeller üzerine inşa edilmesidir. Nasıl mı?

Ekonomi haberciliği ekonomi haberi gerektirir. Yani ekonomi yayıncılığı yapmak istiyorsanız öncelikle ekonomi haberine ihtiyacınız var. Peki, ekonomi haberini nereden bulacaksınız? Elbette ki ekonomi gazetecilerinden. Ekonomi gazetecileri ekonomi haberi yapacaklar, ekonomi kanalları da bu haberleri yayınlayacak, yorumlayacak ve görevlerini yerine getirecekler. Gelin şimdi ekonomi gazeteciliğimizin durumuna bakalım.

Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) 2014 yılı verilerine göre yazılı medya alanında faaliyet gösteren 2.944 gazete ve 4.176 dergi bulunuyor. İnternet üzerinden yayın yapan yazılı medya sayısı ise 3.852 adet. Yani ülkemizde basılı ve internet üzerinden yayın yapan toplam 10.972 yazılı medya kuruluşu bulunuyor. Şüphesiz bunların çok azını ekonomi basını oluşturuyor ama ekonominin spordan sanata, politikadan kültüre kadar her alana girdiği düşünülürse, ekonomisiz bir medya düşünmek artık mümkün olamıyor. Peki bu medya kuruluşlarında kaç tane ekonomi gazetecisi bulunuyor?

TÜİK verilerinden bu rakama ulaşılamıyor. Bunun yerine ekonomi muhabirleri ve gazetecilerini tek bir çatı altında toplayan Ekonomi Gazetecileri Derneğinin (EGD) verilerini referans olarak veriyoruz. EGD'nin verilerine göre derneğin 600 civarında kayıtlı üyesi bulunuyor. Yani bir anlamda ülkemizdeki kayıtlı ekonomi habercisi sayısı 600 kişi. 10.972 yazılı medya kuruluşunda çalışan toplam 600 ekonomi gazetecisi. Dünyanın 16 büyük ekonomisinden biri olan ülkemizde toplam 600 ekonomi gazetecisi. Londra ve Newyork gibi finans merkezi olacağını düşünen bir ülkede 600 ekonomi gazetecisi. Minimalist bir çalışma olmuş!

Şimdi kaba bir hesaplama yapalım. 10.972 yazılı medya kuruluşunda toplam 600 ekonomi gazetecisi çalışıyor. Yani 18 medya kuruluşuna 1 ekonomi gazetecisi düşüyor. Lafı uzatmaya hiç gerek yok. Bu sayıda gazeteciyle bir finans merkezi değil ancak zavallılık merkezi olunur.

İşte, CNBC-e gibi ekonomi kanallarının zayıf temeli budur. Ekonomi gazetecisinin olmadığı bir ülkede ekonomi haberciliği de olmaz. Olmadığı için de şirketlerin hevesli konuşkanları ile üniversitelerin tembel akademisyenleri bu kanalları CV'lerine malzeme ederler. Türkiye'yle ilgili haber yapılamadığı için sabaha kadar Fed, altın ve dolar tartışılır. Gerçek ekonomi haberi bulamayan bir televizyon kanalı bu yorumcularla daha da sürrealist hale gelir ve sonunda ahkam kesme yayıncılığına döner. Söylenenler hiç kimseye somut fayda getirmeyeceğinden reklam gelirleri düşer ve bir gün gelir kanal kapatılır.

Kısacası, CNBC-eeeeeeeeeeee?

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Güzel irdeleme, tebrik ederim.